Cara Penjagaan Broadband


Assalamualaikum semua, hari ini pelitasiang ingin berkongsi sedikit ilmu dengan semua tentang suatu perkara yang sangat penting ramai lupa akanya. Ok pelitasiang percaya di Malaysia sejak tahun 2003 hingga sekarang penggunaan broadband semakin tinggi permintaanya disebabkan faktor mudah alih dan senang digunakan. Jadi hari ini pelitasiang ingin berkongsi tip-tip yang ringkas dan mudah difahami. InsyAllah. Jom tunggu apa lagi layan..



Kepanasan : 

  • Seperti manusia dan hidupan yang lain haba adalah perkara yang paling utama untuk dikawal. Broadband juga sama apabila mencapai tahap kepanasan 30°-35° secara automatik line akan terputus pelitasiang percaya ramai yang mengalaminya cuma tidak perasaan. Maklom la duk online fb 22jam sehari..hahah
Ram dan Cpu :
  • Mungkin ramai yang tidak perasaan tahukah anda kelajuan broadband juga bergantung kepada RAM & CPU jika RAM anda tidak mencukupi ia akan memberi kesan kepada kelajuan dan penurunanya adalah sebanyak 40% - 50% dan tidak mustahil 60% . CPU jika anda seorang pengkaji boleh guna software seperti Prism HUD yang akan tunjukkan anda jumlah penggunaan CPU anda. CPU low broadband pon low.
Browser :  
  • Ok kalau diikutkan inilah perkara yang boleh dianggap perkara pokok. Browser perkara yang paling penting dalam melayari internet. Saya percaya ramai yang memilih Google Chrome tapi satu perkara yang perlu kamu tahu Google Chrome sangat tinggi penggunaan RAM dan CPU. Pelitasiang dah guna broadband asyik disconnect lps tu modem cepat panas. huhuh So browser apa yang terbaik tahun 2013 nantikan post seteruskan yang betajuk "Who The Next King".
Sim Kad : 
  • Sim kad juga boleh rosak disebabkan kepanasan oleh modem broadband, mungkin kita tidak perasaan tapi jangka hayat sim kad akan berkurangan kerana chip dalam sim kad tidak dapat menahan kepanasan yang tinggi. Penukaran sim kad kepada telefon juga berisiko tinggi. 3bulan lepas dah sepupu sim rosak pergi dekat center diorang cakap sebab selalu tukar sim kad broadband kepada telefon. So that true. 
Ok cukup setakat ini untuk hari ini. Maklom la bulan puasa xboleh tulis panjang2 nanti ada yang buka peti ais. hahah .. =p ~ "Mencegah lebih baik dari mengubati"

P/s : Macam la broadband ada ubat untuk diubati haha.. Selamat beribadat.

Sumber/Rujukan :
1. Gambar 1 
2. Gambar 2 

Ulasan

  1. Today, while I was at work, my sister stole my iphone
    and tested to see if it can survive a thirty foot drop, just so
    she can be a youtube sensation. My apple ipad is now broken and she has 83 views.
    I know this is totally off topic but I had to share it with someone!


    Also visit my web site: banc de swiss

    BalasPadam

Catat Ulasan