ROM STOCK KERNEL TERBAIK UNTUK X8 2014


Assalamualaikum wbt semua. Pelitasiang tertarik dengan satu ROM yang pelitasiang telah cuba dan sangat berbeza berbanding PrimeHD, GinderDX, dan sebagainya. Apa yang berbeza ialah kelajuan dan free ram serta ranking yang sangat tinggi pembaca boleh lihat dekat bawah tertera ranking yang fuhh menakjubkan hee.. Tanpa membuang masa jom terjah dan tuturial serta link download dah tertera jom cuba.Nak detail tgok gambar kat bawah. Dan yang penting ROM APA YG DIMAKSUDKAN?? =)




LEBIH 9000RIBU MUAT TURUN MELALUI FACEBOOK.. =)

  • Android 2.3.7
  • Laju, Lancar, dan Ringan
  • Free RAM More Than 120MB
  • Antutu RANK 3824 (wooo hohoh so crazy)
  • THEME sangat lancar dan ringan (no bug no weight)
  • Add Mobile BRAVIA Engine (Tingkat kuatili paparan gambar)
  • Add xLOUD (Tingkat kualiti bunyi )
  • Dan banyak lagi (nak tulis semua xcukup 1muka hahha) 
Cara Install ROM rDROID
(Penting ~ Device dah ROOT/Baseband 015)  Pe tu leh tgok sini ~ Link 
  1. Full Wipe
  2. Wipe cache partition
  3. Klik "Partition" cari "Format System"
  4. Klik "Advanced" cari "Wipe Dalvik Cache" dan "Wipe Battery Stats"
  5. Install ROM rDroid
  6. Full Wipe
  7. Klik "Advanced" klik "Wipe Dalvik Cache" dan "Wipe Battery Stats"
  8. Reboot dan siap ~~ =)
Video

Download ROM 

Sumber/Rujukan

Ulasan

  1. hmm ini tak da msalah ka jgk rom nya ni sudara dan lancarka???

    BalasPadam
    Balasan
    1. yeee sy dh cuba try laa .. utk lebih info boleh search web asal "xda developers"

      Padam
  2. mcm mna nk download rom nya ni bro ?

    BalasPadam
  3. Balasan
    1. aikkk cmtu lak?? admin try ok je .. dia xleh tu xleh install ke lag??

      Padam
    2. hehe... yes... x boleh.
      Actually bro cmni...
      maybe boleh kot...
      Cuma...
      hp asal saya sbnrnye adalah model sony ericsson W8 (E16i), dimana stock rom original utk W8 ni bila cakap pasal app, dah cnfirm pguna asal W8(E16i) tau yg dalam app cuma ada android market.. bukan dengan logo applikasi google play store... walaupun sama tp actually berbeza... :)
      setelah dapat tau yg W8 ni boleh upgrade ROM, saya pikir tujuan saya upgrade ROM ni maybe salah satu sebab utama adalah..saya nk device saya ni ada google play store, sbb saya boleh download macam2 applikasi yang x compatible dgn ROM asal...contoh mcm Instagram...
      saya dah cuba Ginger punye Version.. sampailah versi GingerDX V31, saya puas hati sbb saya boleh install Instagram, dan device saya btukar jd X8. dgn android 2.3.7, saya x suka warna dia sangat ...tp yg lbih penting...saya nk yg smooth,,,stable.. sbb gingerDX jem2 je....kmudaian saya try pulak Zencefil V14 yg bagi saya antara terbaik, tp masih masalah sama... hp jd lembab.,...
      bila saya try rDroid,,, saya tersangat2 puas hati dari segi kelajuan.... saya da try rDroid yg admin suggest kt blog ni.. mmg terbaik...mybe org indonesia kot buat... hehe.. dan.. rDroid plak ada yg latest iaitu rDroid Seven Dragon...saya da try gak.... best laju...!! tp mcm yg saya bgtau la...rDroid ni...mejadikan hp saya balik semula asal mjadi E16i dimana hanya ada aplikasi android market.... wlupn selepas beberapa minit...logo "market" tu btukar jadi "play store" dlm hp sy...ntah knp xtau la kan...memula rase mcm..eh ok la..da btukar jd playstore...tp bile search instagram... ade..tp xleh install sbb.. dia bgtau "This application not compatible with your device"
      so ini lah yg saya mksudkan sbnrnye.. :)
      bkn insta je...tp sbg cntoh la....sbb klau leh install instagram ...means boleh install byk app lain yg sy nk..yg x compatible sblum ni... :) (panjang sngt lak...hahahah sori bro)

      Padam
    3. hahah .. tidak mengapa panjang komen, ruang komen unlimited!! hee .. =p
      okk saya bagi ringkasan:
      - setakat saya tahu instagram untuk Android 2.2 ke atas!! jd Android yang awk guna 2.3.7!! n tambah lak x8 n w8 mmg sama spec dia!!
      - ohh "Market" tukar "Play Store" mmg biasa cos lps setup email market yg lme akan auto update sendiri oleh google tu jd "Play Store" hee ..
      - Fuyoo ade rdroid yg baru maaf xsempat admin nk try bzy skit keje smbil bljr huhuh..
      KESIMPULANya ~ Susah nak bgtw yg ane sesuai untuk awk..p lau ikut yg awk gtw rasanya JELLY BREAD sesuai kot cuba try!! hee .. nie link http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2421129

      1. PrimeHD9 - Stable, Fast, but Low memory n Batery
      2. Jelly Bread - Best UI, Long Battery, Best Memory,
      3. Zencefill - Best UI, maaf so lag n weight huhuh ..

      Jadi pilih la hee .. n INSTAGRAM 3 kt atas mmg JADI !! =)

      Padam
  4. bro kalau ade suggestion ROM yg simple...ntn reply2 n suggest lah k? sbb saya skg gune Zencefil V17 skg... ok but lembab... kdg2 stress gk..haha.. tp ape blh buat..sy nk yg mcm zencefil... skg dgn model sonyX8, android 2.3.7,
    n...sy nk custom ROM dgn stock kernel je la..sbb hp sy ni 11W47, mmg hardbrick kalau nk unlock.

    BalasPadam
    Balasan
    1. - LIke me 11W47 huhuh ..
      - Simple PRIME HD9, JELLY BREAD

      Cube try ye .. huhuh .. =)

      Improve grafik try pkai CHAINFIRE 3D

      Padam
  5. Orait bro. Thnkz. Tp sy pn xtau npe instagram isnt compatible ngn device hihi mybe lpas install kne tgu lme ke..xtau la huhu. Pape pn thnkz bro. Try dlu

    BalasPadam
  6. bsa d w8 ya bro..??

    BalasPadam
    Balasan
    1. saya belum cuba lagi mungkin bisa aja ..

      Padam
  7. heng la bro...kuar gmbar nage n yin yang je...help me....

    BalasPadam
    Balasan
    1. ohhh .. kuar camtu try check battery sblom install mesti 80% battery !!

      Lau xjd install balik , just repair guna seus ..

      Padam
  8. Balasan
    1. ohh wifi ok je .. semua okk ..

      Padam
    2. Rom ni memang terbaik dan smooth tapi dsp manager tak berfungsi .. Saya lebih suka guna dsp manager ni sebab lebih mudah dan berkualiti.. Ada cara nak betulkan tak bro?

      Padam
    3. ohh saya jarang guna DSP manager sebab makan RAM. Tidak silap saya cuba "force close" dekat setting app tu then "clear cache data". Lepas tu cuba buka balik. Kalau tak jadi cuba rujuk xda developer x8. Atau tidak silap boleh download DSP manager dekat page xda developer x8. Cuba check.

      Padam
  9. untuk gapps nya bagaimana........?

    BalasPadam
  10. Kernel ap y sesuai untuk rom ni ? Sy menggunakan kernel 2.6.29.6-naa-14 pada x8 . Stuck at logo nAa when start up.

    BalasPadam
    Balasan
    1. bos kan diatas udah jelas tuh di gambar atas, kernel stock only

      Padam

Catat Ulasan